• Home
  • Over ons
    • Brede School Markeent
    • Film registraties – onze school – ons onderwijs
    • Medezeggenschapsraad
    • Missie
    • Oudervereniging
    • Stichting Eduquaat
    • Welkom
  • Ons onderwijs
    • Basisgroep
    • Schools
    • Naschools
  • STAR
  • Samenwerking
    • Brede school Markeent
    • Humankind
    • Kunst en Cultuur / Natuur / Techniek
    • Sport
    • Wijk
  • Ouderbetrokkenheid
    • Markeent Stempelkaart
    • Ouders worden gezien als partners
    • Samen met ouders
  • Informatie
  • Home
  • Over ons
    • Brede School Markeent
    • Film registraties – onze school – ons onderwijs
    • Medezeggenschapsraad
    • Missie
    • Oudervereniging
    • Stichting Eduquaat
    • Welkom
  • Ons onderwijs
    • Basisgroep
    • Schools
    • Naschools
  • STAR
  • Samenwerking
    • Brede school Markeent
    • Humankind
    • Kunst en Cultuur / Natuur / Techniek
    • Sport
    • Wijk
  • Ouderbetrokkenheid
    • Markeent Stempelkaart
    • Ouders worden gezien als partners
    • Samen met ouders
  • Informatie
  • Nieuwe ouders

    Klik hier!

    N-Arr-G

    Klik hier

    Welkom !

  • Nieuwe ouders

    Klik hier!

    N-Arr-G

    Klik hier

    We laten u graag onze school zien !

  • Nieuwe ouders

    Klik hier!

    N-Arr-G

    Klik hier

    Wees welkom !

    • Over Ons
    • Waar staan we voor ?
    • Schoolse vs Naschoolse
  • 1

    Weert, NL

Cognitief

Rekenen 

We werken op school met de rekenmethode Wereld in Getallen. Omdat we het ervarend bezig zijn met rekenen erg belangrijk vinden, wordt deze methode aangevuld met spellen om de rekenontwikkeling verder te stimuleren. Er wordt een grote variëteit aan materialen aangeboden door “de methode “Met Sprongen Vooruit”. De leerkrachten hebben scholing gevolgd om deze materialen goed in te kunnen zetten.  Daarnaast biedt de Rekencoördinator rekenarrangementen aan in thema’s. Deze worden aangeboden naast het reguliere programma. In overleg met de groepsleerkracht wordt bekeken welke kinderen baat hebben bij welke arrangementen ( denk aan workshops metriek stelsel, komma getallen e.d. ).
 

Taal

Taal is een vakgebied wat op bs het Dal een belangrijk onderdeel is van ons leerstofaanbod.
We zijn ons ervan bewust dat taal bij alle kinderen een belangrijke ontwikkeling doormaakt op de basisschool en als school hebben we hier een belangrijke rol in. Taal loopt als een rode draad door ons onderwijs.
Zo werken we op school met taalmethoden:
– In groep 1 en2 hebben we de taalleerlijnen/ SLO doelen verwerkt in ons dagelijks aanbod van taal. Deze komen terug in kringactiviteiten of hoekenwerk voor het kind. Zo leren kinderen spelenderwijs met elkaar extra taal te verwerven. Hierbij schenken we ook aandacht aan de voorbereiding op de taal en leesvoorwaarden in groep 3.
Bij groep 1 en 2 werken we op het gebied van woordenschat met de methode LOGO3000. We bieden kinderen woordenschat aan in een betekenisvolle context. We passen hierbij allerlei creatieve werkvormen en routines toe. Kinderen hebben ook de kans om de aangeboden woorden digitaal te verwerken, ook thuis kan er gebruik gemaakt worden van een thuislicentie.
– In groep 3 werken we met de leesmethode LIJN3, met deze methodiek leren kinderen lezen maar er zit ook ons woordenschatonderwijs in verweven. Om een doorgaande lijn te creëren en kinderen beter voor te bereiden op het leesonderwijs in groep 3 hebben we ervoor gekozen om de methode “Zo leren kinderen lezen en spellen” te combineren met LIJN3 en met het aanbieden van de leesvoorwaarden bij de kleuters. Zo is de overgang van groep 2 naar groep 3 een stuk kleiner voor kinderen.
– In groep 4 t/m 8 wordt gewerkt met de methode Taalverhaal.nu. Deze methode biedt alle onderdelen van taalonderwijs aan, zo ook woordenschatlessen.

Als aanvulling hierop werken we ook op school in de midden- en bovenbouw met de methodiek Nieuwsbegrip XL. Deze methode geeft vorm aan ons begrijpend leesonderwijs. De methode biedt wekelijks nieuwe teksten aan die aansluiten bij een actualiteit van dat moment, dit brengt met zich mee dat kinderen een hoge betrokkenheid tonen en betekenisvol begrijpend leesonderwijs krijgen.
Onze leerkrachtvaardigheden op taalgebied zijn contant in ontwikkeling, de leerkracht heeft een grote rol in de taalontwikkeling van kinderen en we zijn ons hiervan bewust in ons taalonderwijs maar ook bij andere vakgebieden.

Zo zijn we ons er ook van bewust dat woordenschat een belangrijk onderdeel van taal is, ons woordenschatonderwijs bestaat dan ook niet alleen uit de woordenschatlessen van de taalmethoden maar ook uit het aanbieden van woorden in een voor de kinderen een betekenisvolle context. Zo breiden we bij de kinderen hun woordennetwerk uit. We maken gebruik van creatieve , coöperatieve en sociale werkvormen en geven kinderen houvast in hun woordenschatuitbreiding door gebruik te maken van diverse routines en grafische modellen.

We bieden op school ook extra taalarrangementen aan voor kinderen die extra taalinvestering nodig hebben:…….
Zie ook "Samen thuis in taal"
 

Wereldorientatie

Voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek werken wij op school met de methode BLINK. BLINK wordt thematisch aangeboden, waarbij alle vakken geïntegreerd zijn. We vinden een goed aanbod van wereldoriëntatie belangrijk omdat het kinderen helpt zich te ontwikkelen naar evenwichtige, gelukkige en zelfstandige mensen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Bij de methode BLINK wordt er gewerkt met een kennisdeel en een onderzoekend deel. In het kennisdeel krijgen kinderen theoretische achtergrond passend bij het thema. Bij het onderzoekend deel gaan de kinderen vanuit een onderzoekende houding met de thema's aan de slag. De methode ondersteunt in het leren formuleren van goede onderzoeksvragen. Nieuwe informatie wordt zowel schriftelijk als digitaal verwerkt, waardoor kinderen begeleid worden in het ontwikkelen van digitale vaardigheden.
 

Natuurbeleving

Naast het werken met de wereldoriëntatie methode Blink wordt er extra aandacht besteed aan Natuurbeleving bij kinderen. Dit gebeurt in samenwerking met het Natuur en Milieu Centrum, met de Buurtmoestuin en met vrijwilligers uit de wijk. 

De kinderen brengen diverse keren tijdens schooltijd een bezoek aan het Natuur en Milieucentrum waarbij meestal een thema en het onderzoekend leren centraal staat ( denk aan waterbeestjes zoeken, uilenballen pluizen, herfstwandelingen, kabouterpad enz ). De leertijd m.b.t. Natuurbeleving wordt uitgebreid in de Naschoolse Arrangementen waar kinderen zich vrijwillig voor kunnen inschrijven.  

Vanaf maart tot oktober wordt iedere woensdag met groepjes kinderen een bezoek gebracht aan de Buurtmoestuin. Vanaf maart wordt er gezaaid, worden de planten verzorgd en gekeken hoe alles groeit en bloeit. Van juni tot oktober wordt er vooral geoogst. In september vieren we de oogst met een gezamenlijk oogstfeest. 

Met hulp van vrijwilligers uit de wijk wordt er op vrijdagochtend en woensdagmiddag geploggt. Samen proberen we de omgeving en de wijk zo schoon mogelijk te houden. Door het ploggen worden kinderen zich nog meer bewust van het ontstaan en bestaan van zwerfafval. We hopen zo samen duurzaam te investeren in een schonere wereld.
 

Levelwerk

Wij willen graag kinderen op alle niveaus goed kunnen bedienen. Met ons aanbod Levelwerk worden kinderen die verdieping nodig hebben extra uitgedaagd. Levelwerk biedt een totaalaanbod van verrijkende activiteiten aan op het gebied van taal/lezen en rekenen en de mogelijkheid om met zelfgekozen onderwerpen aan de slag te gaan. Doel van deze werkwijze is zowel aan te sluiten bij de motivatie van het kind als het oefenen van metacognitieve, sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden.
 
Vaak zijn kinderen die snel en gemakkelijk door de lesstof in de klas heen gaan niet gewend om tegen zaken aan te lopen die zij nog niet begrijpen en die meer tijd nodig hebben. Met Levelwerk leren zij door te zetten wanneer iets niet meteen lukt en hun aandacht beter vast te houden bij opdrachten die meer tijd en inzet van hen vragen. 
 
De verwerking van Levelwerkopdrachten vinden zelfstandig in de eigen klas plaats, naast de reguliere lesstof. Een keer per week worden de kinderen uit de klas gehaald om extra gecoacht en begeleid te worden. 

Delen:
Contact
  • Basisschool Het Dal
  • St.Jozefslaan 102
  • 6006 JN Weert
  • T0495534518
  • Einfo@bs-hetdal.nl
Sitemap
    • Home
    • Over ons
    • Ons onderwijs
    • STAR
    • Samenwerking
    • Ouderbetrokkenheid
    • Informatie
Informatie
Copyright Basisschool Het Dal 2021 - Aangeboden door Basisschool Apps 2
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Top