Ouders worden gezien als partners
Ouders worden gezien als partners. We zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onze kinderen. We hebben elkaar daarin nodig voor een zo goed mogelijk resultaat. Daarom is een open communicatie belangrijk, moet de school een uitnodigende rol spelen naar ouders en laagdrempelig zijn. Ouders, leerkrachten en kinderen nemen elkaar serieus en gaan respectvol met elkaar om. School dient ouders goed te informeren en ouders dienen school goed te informeren over relevante zaken over en voor hun kind. De laagdrempeligheid van de school willen we bevorderen door elkaar te waarderen en ruimte te bieden voor elkaars talenten. Er moeten voldoende mogelijkheden zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Naast de start- en portfoliogesprekken waarbij ouders en kinderen samen met de leerkracht het gesprek voeren over de ontwikkeling van hun kind, zijn er vele andere gesprekken en bijeenkomsten: VVE, ouderontmoetingsbijeenkomsten en de praat- en speelgroep. In een Samen Leren Klas waar kinderen mèt ouders in een kleine setting extra taal aanbod krijgen. Iedere ouder kan meehelpen. Dit kan o.a. door praktische hulp te bieden bij binnen- en buitenschoolseactiviteiten, door te helpen als overblijfouder, verkeersbrigadier, kopieerouder, klasse- ouder, kriebelmoeder, begeleiding van leerlingen bij computerprogramma's of bij de Naschoolse Arrangementen. Voor ouders bestaat ook de mogelijkheid mee te praten en te beslissen over de organisatie van het onderwijs en de school. Dit kan binnen de medezeggenschapsraad, de ouderraad, de activiteitencommissie of de PLG werkgroep ouderbetrokkenheid. We willen graag de reactie van de inspecteur n.a.v. het bezoek in april 2019 en de reactie n.a.v. de externe audit (mei 2019) in het kader van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie hieronder toevoegen: